Norsk helsetjeneste lider under dårlig kompetanseutnyttelse, dysfunksjonelle sykehusbygg og manglende økonomisk prioritering. Det haster med å legge om kursen.
Denne rapporten kartlegger beslutningsprosessene for Nye Kirkenes og Nye Hammerfest sykehus, og vurderer hvordan RHF-enes modell for framskriving av aktivitet og beregning av kapasitet (heretter framskrivingsmodellen) har blitt brukt ved dimensjoneringen av disse sykehusene.
Befolkningen blir eldre, nye behandlingsmetoder innføres og behovet for tjenester øker. – Tross dette, bygges nye sykehus med lav kapasitet og liten mulighet for fleksibilitet, sier president Anne-Karin Rime.
Svaret på problemene i Helse-Norge er ikke mange flere ansatte, ifølge helsepersonellkommisjonen. De mener helse- og omsorgtjenesten må bruke personell mer effektivt – og at politikerne må si nei til overbehandling.
Fattige kommuner har ofte bedre tilbud enn de store og rike, ifølge konsulentselskapet Agenda Kaupang. De advarer mot å tro at mer penger løser alle problemene i eldreomsorgen.
Forventningene til effektivisering i nye sykehus er for høy, og vi lærer ikke av feil vi har gjort før. Det kommer fram i to nye rapporter som har sett på hva som skjer når vi bygger sykehus – og hvorfor det ender så galt.
Legeforeningen og tillitsvalgte mener at Hammerfest sykehus, som skal stå ferdig i 2025, blir for lite. – Til tross for nye behandingsmetoder og økt tjenestebehov får nye sykehus lav kapasitet og liten mulighet til fleksibilitet, sier legepresidenten.
Endringer i spesialistutdanningen for leger i allmennmedisin (ALIS) gjør at kommunene har en mer omfattende rolle som utdanningsvirksomhet. I større grad enn tidligere er det kommunens ansvar å legge til rette for at fastleger og andre leger i kommunale stillinger får spesialisering i allmennmedisin, slik at de kan oppnå læringsmålene og gjennomføre utdanningsløpet.