Skip to content
Forside Rapport KMD Digitalt planregister AK

Spørreundersøkelse om bruk og nytte av digitalt planregister

Kommunal- og moderniseringsdepartementet gjennomførte i perioden 2015-2019 et prosjekt i forbindelse med digitalisering av planprosesser som blant annet fokuserte på å få etablert digitale planregistre i alle landets kommuner. Å ha et fungerende digitalt planregister kan være tidsbesparende for interne prosesser i kommunen, gjør det enklere å dele planer og planinformasjon med eksterne brukere, og gjør kommunen godt rustet for å nyttiggjøre seg av eksisterende og kommende fellesløsninger og digitaliseringsinitiativer. I etterkant av 5-årsprosjektet ønsket KMD å vite hva som faktisk inngår i de digitale planregistrene, hvordan de brukes, og i hvilken grad de oppdateres.

Agenda Kaupang inviterte alle norske kommuner til å delta i en spørreundersøkelse om innhold og bruk av planregisteret. 144 kommuner besvarte undersøkelsen. Denne rapporten oppsummerer svarene og skal bidra til et bedre kunnskapsgrunnlag på feltet. Rapporten er utarbeidet i samarbeid med Frank Haugan i Lade Agenda.

Årstall: 2021

Forfattere: Kjersti Nordskog, Gjermund Lanestedt, Cecilie Aagestad

Last ned